بررسی تخصصی انواع ایسیو در خودروهای کیا (KIA)
ECU یا واحد کنترل الکترونیکی مغز مرکزی خودرو است که وظایف متعددی از جمله مدیریت احتراق، تزریق سوخت، تایمینگ جرقه، کنترل گیربکس، دریچه گاز و… را بر عهده دارد. کیا موتورز با استفاده از چندین برند ECU در مدلهای مختلف خود، ترکیبی از تکنولوژی آسیایی و اروپایی را ارائه داده است. در این مقاله تیونینگ طاهری که ویژهی تعمیرکاران، تیونرها و علاقمندان به مهندسی خودرو اسن به بررسی تخصصی انواع ایسیو در خودروهای کیا (KIA) می پردازیم.
سازندگان اصلی ECU برای خودروهای کیا
برند |
کشور سازنده |
مدلهای تحت پوشش |
KEFICO (وابسته به Bosch) |
کره جنوبی |
اکثر مدلهای تولید داخل |
Bosch |
آلمان |
مدلهای توربو، GDi، هیبرید |
Siemens/Continental |
آلمان |
مدلهای قدیمیتر یا خاص اروپا |
Delphi |
آمریکا |
برخی نسخههای صادراتی |
Denso |
ژاپن |
نادر؛ در خودروهای هیبرید یا سیستمهای مشترک با تویوتا |
انواع ECU در مدلهای پرکاربرد کیا
کیا سراتو (Cerato/Forte)
- ECU رایج: KEFICO CPGDSH2.10
- شماره فنی: ۳۹۱۱۰-۲G370
- موتور: ۱٫۶ MPI
- ویژگی: قابل ریمپ با KTAG/PCMFlash، پشتیبانی از Euro 4
کیا اپتیما (Optima K5)
نسل |
موتور |
نوع ECU |
شماره فنی |
توضیح |
TF (2011–۲۰۱۵) |
۲٫۴ GDi |
Bosch MED17.9.8 |
۳۹۱۲۰-۲GGB0 |
قابلیت تیون بالا |
JF (2016–۲۰۲۰) |
۱٫۶ T-GDi |
Bosch MED17.9.8 |
۳۹۱۲۰-۲BBD0 |
مجهز به توربو |
JF Hybrid |
HEV |
Denso G4NJ |
۳۹۱۱۰-۳W450 |
ECU دوگانه با HCU |
کیا اسپرتیج (Sportage)
مدل |
موتور |
ECU |
شماره فنی |
SL (2010–۲۰۱۵) |
۲٫۰ MPI |
KEFICO |
۳۹۱۲۰-۲G450 |
QL (2016–۲۰۲۰) |
۱٫۶ T-GDi |
Bosch |
۳۹۱۲۰-۲BAA0 |
دیزلی (EU) |
۱٫۷ CRDi |
EDC17C57 |
۳۹۱۰۰-۲A750 |
کیا سلتوس (Seltos)
نسخه |
موتور |
ECU |
شماره |
هند / آسیا |
۱٫۵ MPI |
KEFICO |
۳۹۱۱۰-۲J120 |
نسخه توربو |
۱٫۴ T-GDi |
Bosch |
۳۹۱۲۰-۲BSA0 |
کیا سورنتو (Sorento)
نسل |
موتور |
ECU |
قابلیت خاص |
XM (2010–۲۰۱۴) |
۲٫۴ MPI |
KEFICO |
ساده، قابل ریمپ OBD |
UM (2015–۲۰۲۰) |
۲٫۰ T-GDi |
Bosch |
پشتیبانی از Stage1 و Stage2 |
هیبریدی |
HEV |
Denso + HCU |
فقط Bench ریدینگ |
ECUهای کیا بر اساس فناوری
نوع ECU |
تکنولوژی |
خودروهای مرتبط |
EMS 2.x / 5.x / 7.x (KEFICO) |
سنتی و غیرتوربو |
ریو، سراتو، اکسنت |
MED17.9.x (Bosch) |
تزریق مستقیم و توربو |
اپتیما، اسپرتیج، کادنزا |
MG1CSxxxx (Bosch) |
مدلهای ۲۰۲۱ به بعد |
K5 جدید، EV6 |
EDC17 |
دیزلی |
اسپرتیج، سورنتو اروپا |
Denso Hybrid ECU |
هیبرید |
سورنتو، اپتیما |
قابلیتهای ریمپ ECU در کیا
ریمپ خودروهای کیا، بهویژه در ECUهای Bosch و KEFICO، قابلیتهای متنوعی دارد:
ویژگی |
توضیح |
افزایش قدرت (تا ۳۰ اسب بخار) |
در موتورهای T-GDi با افزایش بوست و زمانبندی |
کاهش مصرف سوخت |
با اصلاح AFR و کنترل دریچه گاز |
حذف محدودیتها |
مانند سرعت، کاتالیست، EGR |
پاسخدهی بهتر دریچه گاز |
Throttle response بهبود چشمگیر |
تنظیم عملکرد فن و دمای کاری |
مفید در مناطق گرمسیری ایران |
جمعبندی: خودروهای کیا از تنوع زیادی در ECU برخور
دار هستند و هر ECU خصوصیات منحصر بهفردی از نظر برنامهریزی، خواندن، قفل نرمافزاری و سازگاری با سیستمهای جانبی دارد. شناخت صحیح مدل ECU، شماره فنی، و ابزار مناسب، پیشنیاز هرگونه ریمپ، تیونینگ یا تعمیر تخصصی است.