بررسی تخصصی انواع ایسیو در خودروهای کیا (KIA)

ECU یا واحد کنترل الکترونیکی مغز مرکزی خودرو است که وظایف متعددی از جمله مدیریت احتراق، تزریق سوخت، تایمینگ جرقه، کنترل گیربکس، دریچه گاز و… را بر عهده دارد. کیا موتورز با استفاده از چندین برند ECU در مدل‌های مختلف خود، ترکیبی از تکنولوژی آسیایی و اروپایی را ارائه داده است. در این مقاله تیونینگ طاهری که ویژه‌ی تعمیرکاران، تیونرها و علاقمندان به مهندسی خودرو اسن به بررسی تخصصی انواع ایسیو در خودروهای کیا (KIA) می پردازیم.

سازندگان اصلی ECU برای خودروهای کیا

برند کشور سازنده مدل‌های تحت پوشش
KEFICO (وابسته به Bosch) کره جنوبی اکثر مدل‌های تولید داخل
Bosch آلمان مدل‌های توربو، GDi، هیبرید
Siemens/Continental آلمان مدل‌های قدیمی‌تر یا خاص اروپا
Delphi آمریکا برخی نسخه‌های صادراتی
Denso ژاپن نادر؛ در خودروهای هیبرید یا سیستم‌های مشترک با تویوتا

 انواع ECU در مدل‌های پرکاربرد کیا

 کیا سراتو (Cerato/Forte)

  • ECU رایج: KEFICO CPGDSH2.10
  • شماره فنی: ۳۹۱۱۰-۲G370
  • موتور: ۱٫۶ MPI
  • ویژگی: قابل ریمپ با KTAG/PCMFlash، پشتیبانی از Euro 4

 کیا اپتیما (Optima K5)

نسل موتور نوع ECU شماره فنی توضیح
TF (2011–۲۰۱۵) ۲٫۴ GDi Bosch MED17.9.8 ۳۹۱۲۰-۲GGB0 قابلیت تیون بالا
JF (2016–۲۰۲۰) ۱٫۶ T-GDi Bosch MED17.9.8 ۳۹۱۲۰-۲BBD0 مجهز به توربو
JF Hybrid HEV Denso G4NJ ۳۹۱۱۰-۳W450 ECU دوگانه با HCU

 کیا اسپرتیج (Sportage)

مدل موتور ECU شماره فنی
SL (2010–۲۰۱۵) ۲٫۰ MPI KEFICO ۳۹۱۲۰-۲G450
QL (2016–۲۰۲۰) ۱٫۶ T-GDi Bosch ۳۹۱۲۰-۲BAA0
دیزلی (EU) ۱٫۷ CRDi EDC17C57 ۳۹۱۰۰-۲A750

 کیا سلتوس (Seltos)

نسخه موتور ECU شماره
هند / آسیا ۱٫۵ MPI KEFICO ۳۹۱۱۰-۲J120
نسخه توربو ۱٫۴ T-GDi Bosch ۳۹۱۲۰-۲BSA0

 کیا سورنتو (Sorento)

نسل موتور ECU قابلیت خاص
XM (2010–۲۰۱۴) ۲٫۴ MPI KEFICO ساده، قابل ریمپ OBD
UM (2015–۲۰۲۰) ۲٫۰ T-GDi Bosch پشتیبانی از Stage1 و Stage2
هیبریدی HEV Denso + HCU فقط Bench ریدینگ

  ECUهای کیا بر اساس فناوری

نوع ECU تکنولوژی خودروهای مرتبط
EMS 2.x / 5.x / 7.x (KEFICO) سنتی و غیرتوربو ریو، سراتو، اکسنت
MED17.9.x (Bosch) تزریق مستقیم و توربو اپتیما، اسپرتیج، کادنزا
MG1CSxxxx (Bosch) مدل‌های ۲۰۲۱ به بعد K5 جدید، EV6
EDC17 دیزلی اسپرتیج، سورنتو اروپا
Denso Hybrid ECU هیبرید سورنتو، اپتیما

قابلیتهای ریمپ ECU در کیا

ریمپ خودروهای کیا، به‌ویژه در ECUهای Bosch و KEFICO، قابلیت‌های متنوعی دارد:

ویژگی توضیح
افزایش قدرت (تا ۳۰ اسب بخار) در موتورهای T-GDi با افزایش بوست و زمان‌بندی
کاهش مصرف سوخت با اصلاح AFR و کنترل دریچه گاز
حذف محدودیت‌ها مانند سرعت، کاتالیست، EGR
پاسخ‌دهی بهتر دریچه گاز Throttle response بهبود چشمگیر
تنظیم عملکرد فن و دمای کاری مفید در مناطق گرمسیری ایران

 جمع‌بندی: خودروهای کیا از تنوع زیادی در ECU برخور

دار هستند و هر ECU خصوصیات منحصر به‌فردی از نظر برنامه‌ریزی، خواندن، قفل نرم‌افزاری و سازگاری با سیستم‌های جانبی دارد. شناخت صحیح مدل ECU، شماره فنی، و ابزار مناسب، پیش‌نیاز هرگونه ریمپ، تیونینگ یا تعمیر تخصصی است.

 

ارسال دیدگاه